mandag 13. desember 2010

Hva er det viktigste med jul?

"Hva er det viktigste med jul?" overhørte jeg en liten gutt ble spurt om i helgen.... "Jeg vet ikke jeg..." svarte han. Etter en liten stund spurte han: "Pappa, hva er det viktigste med jul?", pappaen svarte "Det er at vi viser at vi er glad i hverandre, tenker litt ekstra på de rundt oss ". Noe som kanskje er vanskelig å huske på når jul og stress nærmer seg. Alle har nemlig ikke en venn, en sønn eller en mor. Dagens oppfordring blir derfor at vi alle kan gi en liten gave til Fattighuset og sliter du med å finne en julegave til de som har alt burde du gi denne: "På vegne av venner".....

"På vegne av venner" leste jeg i høst, den er trist men gir ettertanke. For finnes det en mer trist tanke enn at et menneske dør alene, at det kan ta måneder før noen finner det ut? Ingen venner eller familie, resultert i en offentlig begravelse med kun en prest og begravelsesagent tilstede. Boka ga meg tårer i øyne, masse ensomme tanker, følelsen av å være heldig og lyst til å bry meg mer. Noen har kanskje valgt det selv, det å være alene. Andre har kanskje ikke valgt det i det hele tatt, og ensomheten den største fiende.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar