tirsdag 22. mars 2011

"Etter skjelvet"


"Etter skjelvet" - burde leses!



Endelig er det vår og det kan bety friske ranunkler og det betyr mamutsalg. To nye bøker fikk plass i bokhylla idag, "Stalins kyr" av Oksanen og "Kafka på stranden" av Murakami. Og mens vi snakker om Murakami; da jeg var på tur i Vietnam i vinter brukte jeg en busstur til å lese novellesamlingen "Etter skjelvet". Desverre har denne boken blitt veldig tidsaktuell, og desto mer gripende å lese. For hvordan er det å leve med vissheten om at det store skjelvet kan skje når som helst, og hva gjør det med folk i ettertid? "Etter skjelvet" forteller seks historier om seks personer som får livet sitt endret etter det store jordskjelvet i Kobe i 1995. Ingen av hovedpersonene er direkte berørt av tragedien, men alle likevel mystisk og indirekte berørt. Etterdønningene har skjelvet endrer personenes liv- det er denne endringen hver historie tar for seg. Boka består av følgende noveller:
  • En UFO lander i Kushiro
  • Landskap med strykejern
  • Alle Guds barn danser
  • Thailand
  • Froskern redder Tokyo
  • Honningkake
Personlig likte jeg "Thailand" best, "Froskeren redder Tokyo" forundrer mest, men alle historiene engasjerer og jeg har mange spørsmål igjen da boken lukkes. Hver historie er på ca 25 sider, men jeg skulle ønske at de varte mye lenger!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar